Consiliul elevilor
Regulamentul de lucru a consiliului elevilor
Dispoziţii generale
- Consiliul elevilor se organizează conform Regulamentului de ordine internă, a Regulamentului de organizare şi funcţionare al unităţilor de învăţământ preuniversitar şi a prezentului regulament. Este o structură asociativă de elevi, destinată promovării intereselor elevilor prin asigurarea unui cadru optim de dezvoltare a personalităţii şi capacităţii fiecărui elev.
- Consiliul elevilor este un grup de elevi aleşi democratic care urmăreşte ca elevii să-şi exprime opinia în legătură cu problemele şcolare care-i afectează şi le reprezintă interesele, fără deosebire de sex, confesiune , naţionalitate ori convingeri politice.
- Consiliul elevilor este un organism democratic prin care elevii exersează .
- Consiliul elevilor promovează cooperarea , parteneriatul , munca în echipă , dezvoltarea personală a elevilor.
- Consiliul elevilor apără drepturile şi pune în discuţie situaţii când acestea sunt încălcate.
- Consiliul elevilor contribuie la îmbunătăţirea stării disciplinare a şcolii ( absenteismul , abandonul şcolar , delicvenţa juvenilă )
- Consiliul elevilor iniţiază , organizează şi desfăşoară activităţi extraşcolare .
- Consiliul elevilor sprijină proiectele şi programele educative în care este implicată şcoala.
- Consiliul elevilor organizează acţiuni în comunitate ( strângere de fonduri pentru copii cu nevoi speciale , acţiuni pe probleme de mediu ).
- Consiliul elevilor include un cadru didactic numit de conducerea şcolii care are rolul de a sprijini şi îndruma activitatea lui.
- Consiliul elevilor se organizează şi funcţionează potrivit prezentului regulament aprobat de către reprezentanţii claselor desemnaţi în consiliu.
- Activităţile iniţiate de CE nu trebuie să contravină Regulamentului de ordine interioară , regulamentului şcolar şi legilor ţării.
Scopul Consiliului elevilor Şcolii Profesionale este:
- Dezvoltarea capacităţii de asociere şi organizare a elevilor;
- Stimularea şi sprijinirea elevilor în domeniul iniţierii , accesării şi derulării de proiecte şi programe educative destinate formării comportamentului psihosocial , participativ-activ al tinerei generaţii;
- Implicarea activă în comunitate şi asumarea responsabilităţilor în contextul democraţiei participative;
- Formarea atitudinilor şi comportamentelor necesare luării deciziilor;
- Manifestarea spiritului de implicare , creativitate , flexibilitate şi respect reciproc ;
- Comunicarea eficientă şi relaţionarea pozitivă a membrilor consiliului cu ceilalţi elevi ai şcolii.
- Reprezentarea elevilor din şcoală în relaţia cu factorii de decizie din toate domeniile de activitate;
- Rol consultativ pe lângă CA în problemele legate de procesul instructiv-educativ curricular şi rol de decizie în activităţile extracurriculare.
Obiective generale ale Consiliului elevilor:
- Crearea unui mediu şcolar curat , primitor , care să le asigure elevilor securitate ;
- Promovarea învăţării civismului , eficienţei politice şi a atitudinilor democratice;
- Promovarea încrederii între parteneri şi afirmarea valorilor personale ;
- Elevii învaţă cum să ia decizii într-un mod corect şi responsabil , învaţă despre realităţile vieţii;
- Încurajarea cooperării , utilizarea energiilor pozitive ale elevilor şi reducerea indiferenţei , izolării şi înstrăinării acestora faţă de problemele şcolii;
- Creşterea motivaţiei elevilor faţă de educaţie;
- Sporirea prestigiului şcolii prin acţiunile şi programele desfăşurate;
- Educarea şi sprijinirea spiritului de comunicare la nivelul şcolii în relaţiile profesor-elev-părinte;
- Realizarea unei organizări administrative mai bune prin identificarea intereselor comune şi prin luarea unor decizii care să satisfacă nevoile comune ale elevilor , părinţilor cât şi ale profesorilor;
- Depistarea factorilor care generează situaţii conflictuale , negocierea şi medierea lor;
- Organizarea de dezbateri , consfătuiri , precum şi alte activităţi similare pe teme propuse de elevi;
- Editarea , tipărirea şi difuzarea de materiale care au în centru activităţile şi interesele elevilor din şcoală;
- Sesizarea anumitor disfuncţionalităţi din şcoală şi remedierea acestora;
- Acţiuni caritabile;
- Activităţi de petrecere a timpului liber;
- Acţiuni de stimulare a potenţialului creativ al fiecărui elev;
- Periodic, realizarea unui top al elevilor pe diferite criterii: situaţie şcolară , prezenţă , activităţi extraşcolare, concursuri / olimpiade;
Organizarea şi funcţionarea Consiliului elevilor
- Consiliul elevilor este alcătuit din reprezentanţii grupelor școlii aleşi în mod democratic, în primele două săptămâni de la începerea fiecărui an şcolar.
- CE este coordonat de un cadru didactic care are rolul de a realiza “legătura” cu ceilalţi profesori , de a sprijini acţiunile consiliului.
- Elevii care doresc să candideze pentru CE trebuie să aibă cel puţin o recomandare din partea profesorilor;
- Consiliul elevilor organizează alegeri pentru desemnarea reprezentantului elevilor în Consiliul de administraţie, preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului
- Reprezentanţii grupelor promovează interesul acestora la nivelul Consiliului elevilor
- Reprezentanţii grupelor sunt aleşi prin vot democratic pe perioada unui an.
Un bun reprezentant ar trebui să întrunească următoarele calităţi :
- Entuziasm în muncă , vitalitate şi rezistenţă fizică;
- Dispoziţia de a accepta responsabilităţi;
- Abilitatea de a lucra cu oamenii ;
- Capacitatea de a transforma un grup într-o echipă;
- Capacitatea de a motiva membrii echipei;
- Capacitatea de a organiza , decide şi a stabili priorităţi;
- Personalitate creativă;
- Tenacitate în realizarea sarcinilor;
- Responsabilitate socială.
Altele
CE se constituie în întâlnire extraordinară în a treia săptămână din luna septembrie , în care îşi alege şi biroul de conducere.
- Biroul de conducere al CE este format din :
- preşedinte
- vicepreşedinte
- secretar
- Întrunirile Consiliului elevilor se vor desfăşura lunar , sau de câte ori este nevoie.
- Toţi consilierii sunt obligaţi să participe la întruniri.
- CE îşi desfăşoară activitatea pe baza unui plan semestrial propus de birou şi aprobat de CE şi a unui grafic de întruniri ( problematica şi data ).
- La întrunirile CE se întocmesc procese verbale.Toate deciziile luate de consiliu vor fi notate de secretar.
- Întrunirile CE vor fi conduse de preşedintele CE şi coordonate de cadrul didactic coordonator.
Atribuţiile şi responsabilităţile membrilor
Consiliul elevilor se subordonează Consiliului de administraţie al școlii.
Preşedintele Consiliului elevilor:- Este reprezentantul elevilor în Consiliul de administraţie al şcolii.
- Conduce întrunirile Consiliului elevilor.
- Mandatul preşedintelui este de 1 an.
- Este purtătorul de cuvânt al Consiliului elevilor.
- Semnează proiectele Consiliului elevilor.
- Asigură desfăşurarea discuţiilor într-un spirit de corectitudine , precum şi respectarea ordinii şi a libertăţii de exprimare.
- Are obligaţia de a aduce la cunoştinţa Consiliului de administraţie toate problemele discutate în cadrul şedinţelor Consiliului elevilor.
- Poate hotărî excluderea unui membru , dacă acesta nu îşi respectă atribuţiile , sau nu respectă regulamentul.
- Elaborează programul de activităţi.
Vicepreşedintele Consiliului elevilor:
- Monitorizează activitatea membrilor consiliului.
- Preia atribuţiile şi responsabilităţile preşedintelui în absenţa motivată a acestuia.
- Mandatul este de 1 an.
- Elaborează programul de activităţi.
Secretarul:
Mandatul este de 1 an.- Întocmeşte procesele verbale ale întâlnirilor.
- În caz de absenţă , atribuţiile acestuia sunt preluate de unul din membrii consiliului delegat de preşedinte.
- Redactează programul de activităţi , îl expune la avizierul Consiliului elevilor.
- Înştiinţează membrii Consiliului elevilor despre data, locul şi ora desfăşurării şedinţelor.